فقط اوست که می ماند

فقط اوست که می ماند

آموزش صحافی پایان نامه با دستگاه طلاکوب دیجیتال

با سلام در این بخش قصد دارم توضیحاتی در مورد صحافی همراه با تصویر خدمتتون ارائه بدم که البته مطالبی اینجا مطرح میکنم حاصل تجربیات شخصی خودم و برخی همکاران هست که ممکنه با روش شما متفاوت باشه که در این صورت ممنون میشم اگه نظرات و تجربیات مفیدتون رو همینجا مطرح کنید تا هم بنده و هم دیگران از تجربیات شما استفاده کنند چرا که متاسفانه برخی همکارامون وقتی ازشون سوال می کنی یا درخواست راهنمایی داری از کمک کردن خودداری می کنن ولی با توجه به جمع دوستانه که به لطف آقای تقوی عزیز در کنار هم جمع شدن از هیچ کمک و راهنمایی نسبت به همدیگه دریغ نمی کنن لذا تصمیم گرفتم هرچی بلدم اینجا به اشتراک بگذارم و امیدوارم شما همکار گرامی هم از این طرح استقبال کنی و ما رو از تجربیاتت بی نصیب نذاری. 
و اما نحوه صحافی من: 
اولین کاری که من می کنم اینه که برگه های رو مرتب می کنم و یه چیز سنگین مثل منگنه! یا هر پیز شبیه یه اون رو روی لبه برگه ها میزارم و ته کار رو پسب می زنم تا در بقیه مراحل از هم نپاشه 
 

بعد از چند دقیقه که چسب خشک شد کار منگنه زدن رو شروع می کنم معمولا 4 تا منگنه به ته کار میزنم و سعی میکنم منگنه ها حتی الامکان کنار باشن تا کار راحت تر ورق بخوره و باز بشه 
 

البته گاها به خاطر تعداد زیاد برگه ها و قطور بودن کار که منگنه دیگه جوابگو نیست مجبور به دوختن کار میشم که بعدا در مورد دوخت هم توضیح خواهم داد. 
بعد از منگنه کردن سر منگنه ها رو که کمی برجسته هست با ضربه چکش پرس میکنم تا به بهتر شدن کیفیت کار و زیباییش کمک کنه 
 

بعد از دوخت یا منگنه و پرس کردن منگنه ها حالا نوبت به چسبوندن کاغذ بدرقه می رسه که تو کار های سایز A4 برای بدرقه من از کاغذ A3 که از وسط تا کردم استفاده می کنم به این شکل که روی منگنه و کمی اونورتر از منگنه رو چسب میزنم 
 
و کاغذ بدرقه رو به کار می چسبونم و بخاطر اینکه چسب به صورت یکنواخت زده بشه از یه طلق کمک میگیرم 
 

همینکار رو برای هر دو طرف انجام میدم و بعد یه نوار کاغذی دیگه هم برای تقویت این قسمت از کار که زیاد باز و بسته میشه و ممکنه زودتر از بین بره روی کار می چسبونم 
 

بعد قبل از اینکه طرف دیگه این نوار تقویتی رو بچسبونم به دو سر ته کار شیرازه می چسبونم (البته بعضی همکارا بهش گوشواره هم میگن!) که تو تصویر زیر مشخصه 
 
در نهایت کار به شکل تصویر زیر درمیاد در واقع تا اینجا شد کار ساخت دفتر که داخل جلد قرار میگیره 
 
از این به بعد وارد مرحله جلد سازی میشیم. 
جلد رو هم که از قبل طلاکوبی کردیم، حالا اولین کاری که من انجام میدم پیدا کردن وسط متن عطفی هست که طلاکوبی شده که من به صورت چشمی متن رو از وسط تا میزنم و اثر این تا خوردگی سمت سفید جلد برای چسبوندن شیرازه مشخص میشه، تو کار هایی که عطفشون طلاکوب نداره قضیه فرق میکنه که اونم بعدا توضیح خواهم داد. 
 
حالا باید شیرازه مناسب با توجه به تعداد برگه ها و ضخامت کار رو انتخاب کنیم (من معمولا این شیرازه ها رو به صورت آماده در اندازه های پرکاربرد دارم) شیرازه رو باید طوری انتخاب کنید اندازه ضخامت کار و مقواهای دوطرفش باشه نه کمتر یا بیشتر این به زیبایی کا کمک میکنه 
 
حالا باید وسط شیرازه رو هم پیدا که من این رو هم به صورت چشمی پیدا می کنم و روی خط تایی که تو مرحله قبل ایجاد کردیم می چسبونیمش 
 

... 

 

بعد از چسبون شیرازه و قبل از اینکه چسبش کاملا خشک بشه یه بار جلد رو برگدونید و چک کنید که آیا شیرازه درست و سر جاش چسبیده یانه، اگه نه چون هنوز چسب خشک نشده می تونید جابجاش کنید تا دقیقا سر جاش بچسبه 
 

حالا نوبت به مقواهای دو طرف میرسه، برای چسبوندن اونها اول باید با فاصله حدودا 5 تا 10 میلیمتر از شیرازه وسط علامت بزنید هم پایین هم بالا و هم سمت راست و هم سمت چپ شیرازه که مقواها روی این علامت بچسبونید. 
 


علامت ها که مشخص شد حالا یکطرف مقواها رو چسب میزنیم طوری که تمام سطح مقوا با چسب پوشیده بشه 
 

و با دقت مقوا رو روی علامتهایی که تو مرحله قبل زدیم قرار میدیم طوری که لبه های بال و پایین مقوا با لبه های بال و پایی شیرازه تو یه خط قرار بگیره 
 

... 

 

حالا 4 گوشه گالینگور رو قیچی میکنیم (بخاطر اینه که وقتی این گوشه ها رو تا می کنیم زیاد ضخیم و برجسته نشه) 
 

بعد شرو می کنیم 4 لبه گالینگور رو چسب میزنیم 
 

و اول دو لبه پایین و بالا رو به طرف داخل کار روی مقوا تا میکنیم و می چسبونیم 
 

 

بعد دو لبه سمت چپ و راست رو هم همینطور 
 

 

حالا دیگه کار جلد سازی هم به پایان رسیده و نوبت چسبوندن دفتری که ساخته بودیم به این جلدی هست که درست کردیم. 
دفتر رو داخل جلد قرار میدیم و فاصله بالا و پایینش رو تنظیم میکنیم طوری درست وسط جلد قرار بگیره و حالا داخل جلد اول روی مقوای سمت راست چسب میزنیم طوری که سطح مقوا کاملا با چسب پوشیده بشه 
 
و جلد رو روی دفتر میبندیم تا به کاغذ بدرقه بچسبه دقت کنید که حین کار دفتر داخل جلد جابجا نشه و با کمی فشار روی جلد به چسبیدنش کمک میکنیم 
 
همین کار رو برای سمت چپ جلد هم انجام میدیم و کار رو داخل پرس میزاریم، ولی پیشنهاد می کنم قبل از اینکه کار رو توی پرس بزارید یه چیزی مثل ضایعات گالینگور داخل دو طرف جلد بذارید چون گاها چسب از کاعذ برقه رد میشه و به برگه های بعدی میچسبه و اون موقع هست که دیگه باید کار رو از اول شرو کنید!!! 
 

حالا با خیال راحت کار رو داخل پرس بزارید محکم ببندینش 
 
البته دقت کنید قسمت شیرازه بیرون از پرس بمونه تا احیانا له نشه 
 

اگه سطح داخلی پرستون صاف و صیقلی نیست و روی کار ایجاد ناهمواری میکنه میتونید یه مقوای صاف روی کار و یه مقوا هم زیر کار قرار بدید که البته من خودم همونطور که تو تصویر مشخصه از دو لایه ام دی اف استفاده کردم که واقعا کار رو زیبا می کنه 
 
و بعد از چند دقیقه می تونید کار رو از پرس دربیارید که البته اگه به پرس احتیاج ندارید اجازه بدید کار تو پرس بمونه یا وقتی درش آوردید دوباره چندتا کار دیگه یا یه چیز سنگین روش بزارید تا چسبش کاملا خشک بشه در عیر این صورت به احتمال خیلی زیاد جلدش تاب برمیداره. 
 
برگرفته از وب سایت صحافی شهریار


دسته بندی : 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







[ جمعه 15 آبان 1394 ] [ 22:25 ] [ hr ] [ ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهر زیبای من ساری و آدرس sariweb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





امکانات وب


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 38
بازدید هفته : 101
بازدید ماه : 100
بازدید کل : 72667
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1